Envisare än en åsna ;)

Jag älskar min lilla basenji och varje dag så ger hon mig en anledning att le, och att slita mitt hår ;)
Ayala är som bekant ganska så envis i vanliga fall men det brukar vara jag som har sista ordet i slutändan.
Ja det var tills hon blev dräktig då. Maken till envis hund har jag aldrig stött på! På promenaderna är det hopplöst, har hon bestämt sig att hon vill eller inte vill gå nån stanns så är det inget som funkar, varken godis, lock eller "hot". Det får bli att bära om man ska få med henne.

Här om kvällen var vi ute på en tur och var på väg hem. Vid ett ställe så kan man välja att gå vänster och in mellan husen för att komma hem (närmaste vägen), eller fortsätta rakt fram och gå runt husen (lite längre).
Ayala ville gå vänster, jag ville gå rakt fram.

Hon stannade, ut med frambenen och ner med huvudet, NEJ! Här ska vi gå matte.
Nej det ska vi inte! sa jag, Vi ska gå framåt.
Efter att ha stirrat på varandra så ger hon med sig och börjar gå så jag vänder mig om och fortsätter...
"Tjoff" Ut med frambenen och ner med huvudet, NEJ! Inte där matte, vi ska gå här!
Efter övertalade från min sida börjar hon gå, jag vänder och fortsätter...
"Tjoff" Ut med frambenen och ner med huvudet. Och så där fortsatte vi en 5-6 gånger tills jag suckande gav med mig och svängde vänster. Då trippade hon så glatt på vid sidan av vagnen :)



Här om dagen skulle vi åka och handla så jag tänkte ta ut henne en sväng innan eftertsom hon skulle stanna hemma. Men hon ville inte ut! ca 50 meter från porten, TVÄRSTOPP!!
Testar att gå en annan väg... TVÄRSTOPP! Testar ytterligare en väg... TVÄRSTOPP!
Jag kom ungefär 50m åt alla håll, utifrån vår port, längre ville hon inte. Hon kissade lite på gräsmattan utanför, sen ville hon in.

Men sen, i går, då var hon tydligen på promenad humör. Jag hade tänkt ut en väg vi skulle gå runt Vallby. Så kom vi till en korsning på cykelbanan... TVÄRSTOPP!!
Jag ville gå rakt fram, Ayala ville gå vänster. Efter lite om och men svänger vi vänster. KOmmer till en till korsning där man går vänster för att komma hemåt och höger för att gå ner på stan, ja där vill hon gå höger!!
Så vi går höger och går tills vi kommer fram till Vallby Friluftsmuseeum, det är dit hon har varit på väg.
Ayala vill gå och kolla på djuren, det var faktiskt ganska länge sen vi var där. Så vi tar en tur runt och hon får hälsa på en av getterna, kolla på stora grisen och spana efter hönsen. Precis som hon älskar att göra!

Sen gick vi hem och då var hon nöjd :)

Älskar min galna lilla skrutt-hund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0