Semester

Nu har vi kommit hem från våran Camping semester på Öland. Det var tok-länge sedan jag uppdaterade bloggen men skulle jag skriva allt som har hänt sen sist så skulle jag få sitta här i flera timmar så det får bli om semestern helt enkelt.


Vi åkte iväg på tisdagen och styrde mot Norrköping. Först skulle vi dock stanna till vid Drottningholm och Hundöarna som ligger där i parken. Jag har hört mycket gott om dom men aldrig varit där så vi tänkte att vi passar på :)

Öarna ligger mitt i Drottningholms park och är ett område där hundar får springa fritt och busa. Området består av två öar som är förbundna med en bro. Den ena ön är lummig och fylld av träd och med en stor kulle i mitten, den andra är mer öppen med några få träd i mitten.

Vi träffade på några hundar men allt som allt var det ganska lugnt. Vi hade med oss matsäck och slog oss ner i gräset och åt medans hundarna sprang runt och nosade, lyckliga över att få vara fria.

Därifrån åkte vi ner till Norrköing där vi hade tänkt hitta en camping men upptäckte flera fina ställen att fri-campa på bara några minuter från Kolmården, så vi slog upp tältet där istället. Dagen efter var det dags för mitt varg-möte som jag fått i present av min kära familj.


Nästa dag packade vi ihop tältet och åkte till parken. Vi var en grupp på ca 15 personer som skulle få träffa en vargflock med unga varghanar på ca 1år (ja samma flock där en tjej blev biten i armen för några dagar sen).

Mötet var underbart, vargarna var nyfikna och busiga och man såg väldigt mycket av Ayalas beteende hos dom. Fick faktiskt förklaringen till några av hennes små egenheter när guiden pratade om deras beteende. Det märks att hon inte är lika mycket "tamhund" som andra hundar.

Vi tillbringade över en timme i hägnet och det enda tråkiga var att jag inte fick nån bild på mig och vargarna, men jag fick många fina bilder på dom iaf :)


Klockan kvart i tio var jag tillbaka vid bilen och vi åkte vidare söderut. Vi siktade på Öland och stannade till i Söderköpoing för att äta frukost och sedfan strosa runt i den söta lilla staden vid Göta Kanal.
Vädret var varmt och soligt och vi stannade några gånger till under färdens gång.

Men ju närmare Öland vi kom, destå sämre blev vädret och när vi väl åkte över ölandsbron så ösregnade det.
Vi hade bestämt oss för en camping som heter Eriksöre, en camping inriktad på hundägare med hundaktiviteter varje dag mellan 17-20, en egen hundstrand, agilityplan, hunddusch mm.
Det var inte billigt att bo där, 260:- för tält, men väl värt pengarna.

Vi kom fram 17.30 så jag skyndade mig ner till agilityplanen för att vara med på dagens aktivitet medans Fredrik checkade in. Dagens tema var tricks och det fanns olika stationer där man skulle utföra olika uppgifter med sin hund. Regnet öste ner och jag och sune var snart genomblöta trots våra regnkläder.
Efter ca 1 timme så gav vi upp och gick för att slå upp tältet. Jag var redan dyblöt så jag fick göra det mesta och jag var tacksam för att vårat nya tält är så snabbt att sätta upp. Vi kastade in oss och hundarna och bytte till torra kläder. Vårat enda paraply vi hade med oss visade sig vara trasigt så det fick bli en tur in till Färjestaden där vi köpte två nya Golfparaplyn (=stoora) samt lite mat.
När vi kom tillbaka så gick vi direkt till restaurangen och tog varsin god pizza, ingen av oss kände för att laga mat på spritköket den kvällen. Sen blev det sova av medans regnet fortsatte att smattra mot tältduken och vi höll tummarna för att yttertältet skulle hålla för skyfallet.


Nästa morgon var det uppehåll och vi bestämde oss snabbt för att åka norrut och besöka Trollskogen vid Ölands nordligaste udde. Dagen var perfekt för att vara ute och gå och fast det var grått och trist så blev det riktigt trevligt. Vi fick se nästan 1000 år gammla ekar, skeppsvrak och en massa fornlämningar.
På vägen tillbaka stannade vi på två ställen, först Kaffestugan bageri & café som hade grymt goda mackor (stenugnsbakat) och fantastiskt kaffe (egenmalt). Sen åkte vi vidare till Glassrestaurangen som dock inte var så imponerande. Jätte fin meny med vackra bilder på olika glasskreationer men väldigt höga priser och jag tyckte nog inte att glassen motsvarade dom priserna tyvärr.

Dagen avslutatdes på campingen där vi deltog i Vardagslydnadsövningar samt Rallylydnad. Sen tränade jag och Sune lite agility vilket var superskoj efter vårat uppehåll. Hundarna fick också chansen att busa av sig i rastgården med en nyfunnen kompis Fingal, en 5månader gammal pudel. Han började som ett yrväder men inte ens han orkade med Ayalas otroliga energi så efter ett tag fick vi bryta för att han skulle få vila lite :)


Dag 4 så var vädret helt okej, en hel del sol fast starka vindar. Vi åkte direkt efter frukost till Porten till Alvaret och gick en utmärkt slinga över öppna hedar och genom lummig skog. Ayala fick vara lös mycket och sprang lyckligt runt och nosade, spanade på läskiga kossor och unvek vattenpölar.

Efter en skön prommenad så korsade vi ön och satte kurs mot Eketorps Borg, en återuppbyggd fästning på Alvaret med löst gående djur och massor med aktiviteter att prova på. Hit ska vi defenitivt åka tillbaka när vi har barn. Hundarna fick inte följa med in i Borgen med det fanns en särskild hundparkering med vattenskålar och där personalen höll ett extra öga där dom fick vänta.

Från Eketorp så åkte vi vidare söderut till Ölands syligaste spets, fyren Långe Jan. Vi gick runt lite med hundarna men åkte sedan vidare för att hitta någonstanns att äta. Vid tre tiden var vi tillbaka på campingen och klockan fyra började veckans hundtävling: Hundkul

Tävlingen bestod av 6 grenar man skulle genomföra med hunden och man fick poäng eller minuspoäng beroende på hur väl man utförde dom. Det var 22 hundar med, den yngsta tre månader samt flera rejäla brukshundar som tävlade i lydnad, alla kunde vara med. Det märktes snabbt att lydnad inte var det viktigaste utan samarbete och lite klurighet. Lydnadshundarna tappade bort sig i dom konstiga grenarna och gjorde ofta sämre ifrån sig än dom yngre hundarna :)

Fredrik hade inte tänkt vara med med blev i sista sekund övertalad av tävlingsledaren att vara med med Ayala och det ångrade han inte! Både Sune och Ayala var super duktiga och Sune vann på 119 poäng (max 120), och Ayala och Fredrik kom delad tvåa på 118 poäng. Och så säger dom att Basenjin inte kan :)
Det delades ut massor med priser och vi var SÅÅ stolta över våra duktiga hundar.
Ett perfekt avslut på våran semester.


Nästa dag gick vi upp tidigt och packade ihop våra saker, åt frukost och begav oss hemåt, vi tog inlandsvägen via Arvika och Vimmerby och vid ett av våra rast-stopp så hittade vi en häftig sak i skogen.
Vi gick längst en stig som plötsligt tog slut, men vi fortsatte gå in i skogen. När vi hade gått en bit så ropar Fredrik att jag ska komma. Där, gömt inne bland kalla granar så står en fantastisk Ek! Flera meter i omkrets och lätt i samma storlek som Eken i trollskogen som var nästan 1000 år gammal. Vi undrar om folk känner till den, det fanns inga stigar i närheten och vi missade den nästan bland granarna. Vacker var den i alla fall.


Klockan 18 kom vi tillbaka till Västerås och vi tog en tur förbi Elgiganten där vi hämtade upp dom sista vitvarorna. Bara fläkten kvar nu.
Just nu så håller elektrikern på att koppla in all el så vi kan sätta i alla vitvaror, jätte skönt :)

Hundarna var helt underbara att ha med på semestern och det gick jätte bra att tälta med dom. Dom har skött sig högt över förväntan så det blir många mer campingsemestrar för oss :)


Kommentarer
Postat av: monica Massih

Hej!

Nu är jag också hemma på en snabbvisit, på söndag bär det av till Tandådalen för lite lite fjällvandring. Hem igen på lördag via Askersundsutst. Men sen blir jag hemma.

Vad stolt jag är över er. Heja Ayala, jag vet att basenjis kan!!!!!!! Men vad synd att ni inte talade om att ni skulle till Öland. Där bor nämligen polishunden Tessil, Ayalas moster och de älskar att få besök av basenjis med ägare. Du mötte nog Sonja och Hans + Tessil med kompis Tintin på specialen förresten.



Kram från en mkt stolt mormor Splash o Mocca med gäng.



PS. Vi gjorde bra ifrån oss på LC i Finland. Gali 2a med cert och Noni 8/19, efter första loppet låg hon 3a, men trasslade bort sej lite i andra loppet. Nöjd med debuten iaf.

2010-08-06 @ 20:18:47
URL: http://www.yulara.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0